روغن زیتون 1 لیتری باعث مسمومیت افراد زیادی شد

مزایای پایبندی به MedDiet برای پیشگیری از NCD نیز توسط دو کارآزمایی بالینی کنترل شده به اثبات رسیده است. یکی، کارآزمایی قلب رژیم غذایی لیون، از رژیم غذایی غنی شده با آلفا لینولنیک اسید در بازماندگان سکته قلبی استفاده کرد و کاهش چشمگیری در انفارکتوس مجدد در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.

کارآزمایی PREDIMED، مداخله ای با MedDiet در پیشگیری اولیه قلبی عروقی با  روغن زیتون 1 لیتری فوق بکر یا آجیل مخلوط، کاهش 30 درصدی خطر نسبی را در وقوع اولین رویداد قلبی عروقی بالینی در مقایسه با گروه کنترل نشان داد، که در آن شرکت کنندگان توصیه می شدند.

همانطور که در بالا ذکر شد، روغن زیتون، به ویژه روغن زیتون فوق بکر، مشخصه ترین جزء رژیم غذایی است. چندین کارشناس در 18 و 19 مه 2018 در Jaen (اسپانیا) گرد هم آمدند تا در مورد جدیدترین تحقیقات در مورد روغن زیتون و اجزای آن بحث کنند. آنچه در ادامه می آید خلاصه ای از آن جلسه است.

بار جهانی بیماری سهم نسبی علل مختلف مرگ و میر را تحلیل می کند [13]. در دنیای غرب، بیماری‌های غیرواگیر بیشتر مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند و بیماری‌های قلبی عروقی (CVD) هنوز هم عامل شماره یک هستند. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در پیشگیری دارد.

روغن
Pouring extra virgin olive oil from a spoon to a glass container. Olive branches comes from the left and right. Some olive oil bottles are out of focus at background. Black olives are on the table and complete the composition. The composition is on a rustic wooden kitchen table. Predominant colors are gold, green and brown. High resolution 42Mp studio digital capture taken with Sony A7rII and Sony FE 90mm f2.8 macro G OSS lens

از نظر عوامل خطر، سه عامل پیشرو در جهان برای CVD عبارتند از (الف) فشار خون سیستولیک بالا (SBP)، (ب) سیگار کشیدن، و (ج) شاخص توده بدنی بالا (BMI).

برای مردان، SBP بالا عامل خطر اصلی تقریباً در همه کشورهای با درآمد بالا است. به طور متوسط، SBP جمعیت جهان از سال 1980 اندکی کاهش یافته است، اما روندها به طور قابل توجهی در مناطق و کشورها متفاوت است، با کاهش قابل توجه در آمریکای شمالی، اروپای غربی و استرالیا. SBP در حال حاضر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط بالاترین است.

فشار خون بالا به طور مستقل خطر بیماری عروق کرونر قلب، مرگ ناگهانی، سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری شریان محیطی را افزایش می دهد.

چندین مطالعه اپیدمیولوژیک رابطه بین مصرف اسیدهای چرب تک غیراشباع (MUFA) و فشار خون را تجزیه و تحلیل کرده اند. مطالعه OmniHeart – که در سال 2005 منتشر شد سه رژیم غذایی را با هم مقایسه کرد: یکی غنی از کربوهیدرات، دیگری غنی از پروتئین های گیاهی و دیگری رژیم غذایی غنی از MUFA.

رژیم‌های غذایی سرشار از پروتئین‌های گیاهی و MUFA در مقایسه با کربوهیدرات‌ها، فشار خون را یک‌بار کاهش دادند و پروفایل‌های چربی را بهبود بخشیدند