مس زنجان باعث جنون مردی در اهواز شد

مس زنجان یک عنصر کمیاب ضروری است که یک کاتالیزور مهم برای سنتز هم و جذب آهن است. پس از روی و آهن، مس سومین عنصر کمیاب فراوان در بدن است. مس یک فلز نجیب مانند نقره و طلا است.

خواص صنعتی مفید شامل هدایت حرارتی و الکتریکی بالا، خوردگی کم، قابلیت آلیاژی و چکش خواری است. بیشتر مس فلزی در کاربردهای الکتریکی ظاهر می شود.

مس یکی از اجزای وسایل پیشگیری از بارداری داخل رحمی است و انتشار مس برای اثرات ضد بارداری آنها ضروری است. متوسط مصرف روزانه مس در ایالات متحده حدود 1 میلی گرم مس است که منبع اصلی آن رژیم غذایی است.

فراهمی زیستی مس از جیره حدود 65 تا 70 درصد بسته به عوامل مختلفی از جمله شکل شیمیایی، تعامل با سایر فلزات و اجزای رژیم غذایی است. نیمه عمر بیولوژیکی مس از جیره 13 تا 33 روز است که دفع صفراوی راه اصلی حذف است.

مس

سولفات مس یک محرک معده است که باعث فرسایش پوشش داخلی دستگاه گوارش می شود. مسمومیت مزمن مس نادر است و عمدتاً کبد را تحت تأثیر قرار می دهد.

بیماری ویلسون و سیروز کودکی هندی نمونه‌هایی از بیماری‌های مزمن شدید کبدی هستند که ناشی از استعداد ژنتیکی تجمع مس در کبد است. غلظت مس سرم در افراد سالم تا حدود 1.5 میلی گرم در لیتر است.

علائم گوارشی در غلظت خون کامل نزدیک به 3 میلی گرم مس در لیتر رخ می دهد. در مسمومیت های شدید داروهای کیلات (CaNa2EDTA، BAL) توصیه می شود، اما اطلاعات فارماکوکینتیک کمی برای ارزیابی اثربخشی این عوامل وجود دارد.

مس (Cu)، عنصر شیمیایی، یک فلز قرمز مایل به قرمز، بسیار انعطاف پذیر از گروه 11 (Ib) جدول تناوبی که رسانای غیرمعمول خوبی برای الکتریسیته و گرما است.

مس در حالت فلزی آزاد در طبیعت یافت می شود. این مس بومی برای اولین بار (حدود 8000 سال قبل از میلاد) به عنوان جایگزینی برای سنگ توسط انسان های نوسنگی (عصر حجر جدید) مورد استفاده قرار گرفت.